BestuursBerichten 102
Het bestuur van de parochie HH. Twaalf Apostelen geeft naar aanleiding van de bestuursvergaderingen een bulletin uit, genaamd BestuursBerichten. Tot op heden werden deze berichten gedeeld met de leden van de locatieraden en pastoraatgroepen. Het bestuur heeft gemeend deze informatie ook te moeten delen met de overige parochianen.
BestuursBerichten 102 oktober 2024
Uit het pastoraal team
De gezondheidssituatie van pastoraal werker Carin Timmerman is zorgwekkend.
Op verzoek van Carin wordt op vrijdag 25 oktober 2024 om 19.00 uur een dankviering gehouden in de H. Josepherk te Lochem. In BestuursBerichten, ParochiePost en met een kanselmededeling is deze vesperdienst aangekondigd.
Per 1 december 2024 wordt waarnemend pastoor Hans Pauw pastoor van onze parochie
HH. Twaalf Apostelen. Hans is vanaf februari 2009 vicaris van het vicariaat Arnhem waartoe
wij als parochie behoren. Met ingang van 1 december 2024 worden de vicariaten Arnhem en Utrecht samengevoegd. Per die datum draagt Hans Pauw zijn taken over aan vicaris en hulpbisschop Herman Woorts en wordt hij naast pastoor van de parochie Maria Laetitia (Doetinchem) ook pastoor van onze parochie.
Pastor Harry Scheve is tot 8 december 2024 parochievicaris van onze parochie. Op die datum gaat Harry met emeritaat. Bijna 10 jaar is Harry Scheve pastoor van onze parochie geweest.
Door ziekte heeft hij bij het bisdom per 1 juli 2024 ontslag aangevraagd en eervol verkregen. In november 2024 zal hij de pastorie in Keijenborg verlaten en zich huisvesten in een woning in Lochem. Harry verlaat dus onze parochie niet. Als emeritus wil hij graag voorgaan in eucharistievieringen. Op zondag 1 december 2024 gaat hij voor in de H. Johannes de Doperkerk in Zutphen. Het parochiebestuur zal hem aan het eind van deze viering bedanken voor zijn bijna 10-jarig pastoorschap van de parochie HH. Twaalf Apostelen. Wij wensen hem nog vele gezonde jaren.
Geen parochiecentrum met koppeling aan Eucharistisch Centrum
Door besluitvorming in de gemeenteraad is de beoogde functie van de H. Johannes de Doperkerk als volwaardige parochiekerk met het oog op toekomstbestendigheid niet meer mogelijk.
Naar aanleiding van de besluitvorming door de gemeenteraad heeft de gemeente Zutphen contact opgenomen met het parochiebestuur, met het doel om in gesprek te blijven en te kijken of zij mogelijk kunnen helpen bij het zoeken naar andere oplossingen. Dat door diezelfde gemeenteraad eerder een besluit is genomen dat bebouwing met het oog op stedenbouwkundige ontwikkelingen juist meerwaarde zou hebben is een tegenstrijdigheid. Dat de spelregels tijdens een langdurig proces zijn veranderd is inmiddels werkelijkheid. Het parochiebestuur heeft in het gesprek met de wethouder en afgevaardigden van de gemeente Zutphen te kennen gegeven de ambitie voor een parochiecentrum zoals was bedoeld, om in verbinding te staan met het Eucharistisch Centrum, te laten varen.
Op dit moment zijn werk- en vergaderruimte nog in de pastorie van de Emmanuelkerk. Voor de toekomst is de gedachte om voor pastorale bijeenkomsten periodiek een ruimte te huren. Voor de toekomstige plek voor het secretariaat zal worden gekeken naar mogelijkheden binnen de hele parochie.
Actie Kerkbalans
De contactpersonen voor de Actie Kerkbalans komen op DONDERDAG 24 OKTOBER 2024 bijeen. Op deze avond zal het thema worden vastgesteld en teksten voor een folder worden
besproken. De heer Sander Harperink, medewerker Fondsenwerving van het bisdom zal hierbij aanwezig zijn.
Herbenoemingen parochiebestuurders
Aartsbisschop kardinaal Eijk heeft de heer Herman Heuver herbenoemd als parochiebestuurder voor één jaar, van 1 september 2024 tot 1 september 2025.
Kardinaal Eijk heeft eveneens de heer Ben Hemmer herbenoemd als parochiebestuurder voor de termijn van 1 jaar, van 1 juni 2024 tot 1 juni 2025.
Wij zijn verheugd dat Herman en Ben hun taken in het parochiebestuur willen voortzetten. Dit is van groot belang daar meerdere portefeuilles niet ingevuld zijn. Het bestuurlijk runnen
van een grote parochie die veel onderwerpen kent, vergt wijsheid en inzet van meerdere personen. Het is “ongezond” om een parochie met zo weinig bestuursleden te besturen.
De zittende bestuursleden staan er positief in om eenheid en vertrouwen te scheppen in de parochie. De basis is echter te smal, met meerdere personen moeten wij er een mooie parochie van maken.
Begroting 2025
In de vergadering van 11 oktober 2024 heeft het parochiebestuur de begroting voor 2025 vastgesteld. Het begrote resultaat komt uit op een verlies van € 288.000,– tegenover een geraamd verlies van € 103.000,– over 2024 en een werkelijk verlies van € 439.000,– over 2023. Het tekort is aanzienlijk. Door de daling van het aantal kerkgangers en de sluiting van een aantal kerken dalen de inkomsten al jaren. Nog maar 28% van de kosten wordt opgebracht door de bijdragen van parochianen. Gelukkig heeft de parochie nog inkomsten uit verhuurd onroerend goed en leveren ook de beleggingen in effecten geld op. Het bisdom ontvangt de begroting en de parochianen kunnen de begroting met toelichting
zien in ons de volgende nummer van ons parochieblad Onderweg. De begroting wordt aan alle lokale penningmeesters gezonden met toelichting en in het penningmeestersoverleg zal dit worden besproken. Het penningmeestersoverleg zal plaatsvinden op: DONDERDAG 14 NOVEMBER 2024.
Een uitnodiging met agenda zal de penningmeesters nog worden toegezonden.